Så lär sig spädbarn engelska bara genom att lyssna i bakgrunden

Föreställ dig ett spädbarn liggandes i sin säng i Ghanas huvudstad Accra, där ljudvärlden runt omkring blir en oavsiktlig lektion i språk. I detta scenarie visade en studie vid Universitetet i Potsdam något revolutionerande: bebisar kan börja lära sig språk bara genom att höra det i bakgrunden – utan att någon aktivt kommunicerar med dem på det språket.

Barn som växer upp med en ljudmatta av språk

Ghana är ett land rikt på språklig mångfald. I huvudstaden Accra hör barn regelbundet språk som akan, ewe och ga – ofta genom samtal i hemmet eller ute i grannskapet. Samtidigt finns engelskan där, sänd via radion eller tv:n, i ett ständigt bakgrundsbrus.

Forskarna följde 121 barn i åldern tre till tolv månader. Trots att dessa barn sällan blev direkt tilltalade på engelska, visade testresultat att de visade tecken på att känna igen och börja bearbeta engelska ljudbilder. Det tycks alltså som att hjärnan redan som spädbarn är inriktad på att snappa upp och sortera språkliga mönster – även i det tysta.

Förmågan vi föds med – och som aldrig riktigt slumrar

Forskning har länge vetat att barn är biologiskt rustade för språkinlärning. Nytt med denna studie är att även passiv exponering kan vara tillräcklig för att inleda denna process. Det innebär att barnets hjärna, även utan att prata eller leka aktivt, kan börja kartlägga språkets rytm, ljud och struktur.

Detta har stora implikationer för hur vi främjar språkutveckling, särskilt i flerspråkiga sammanhang. Det lyfter vikten av att språklig input i barnets omgivning inte nödvändigtvis behöver vara direkt riktad till barnet för att ha en effekt.

Engelska utan att konkurrera ut modersmålet

Engelska är Ghanas officiella språk men många barn pratar först sina modersmål. Ändå konkurreras dessa inte ut av engelskan – istället verkar engelsk exponering komplettera snarare än konkurrera. Bara att höra engelskan i bakgrunden kan räcka för att barn börjar bekanta sig med ljuden.

Det är en uppmuntran till föräldrar i minoritetsspråkliga miljöer: att ha sitt språk hörbart i hemmet – även om det inte är interaktivt – kan ge barnet den input de behöver för att väcka sin språkliga nyfikenhet.

Mer än bara gulligt babbel

En vanlig oro i flerspråkiga familjer är att barnen kommer bli förvirrade. Studier som denna tyder istället på motsatsen. Att höra olika språk tidigt verkar snarare främja språklig flexibilitet. Bebisar är mycket mer kapabla att skilja mellan språk än vi tror, och all exponering hjälper dem att förbereda sig för framtida inlärning.

Vad betyder det här hemma hos dig?

För föräldrar innebär det nya möjligheter. Har du ett språk du vuxit upp med men inte använder så ofta? Att spela musik eller radio på det språket när barnet är i närheten kan räcka för att plantera frön till språkförståelse. Det måste inte vara en lektion – bara ljudet räknas.

Kanske är detta barnets första kontakt med ett språk du själv trodde var glömt. Bakgrundsljudet kan visa sig bli en oväntad väg till språklig tillhörighet och stärkt identitet.

🔎 Snabbfakta från studien

  • 121 barn i Ghana (3–12 månader) studerades av forskare från universitetet i Potsdam.
  • Barnen hörde flera språk, men engelska förekom främst via media.
  • Barnen visade tecken på att börja lära sig engelska trots brist på direkt interaktion.
  • Studien visar att social kontakt inte alltid behövs vid första språkexponering.
  • Resultatet stärker teorin om passiv språkinlärning som en verklig möjlighet.

🎧 Har du ett språk i hemmet som “bara finns i luften”? Det kan vara mer betydelsefullt än du tror.

🗣️ Har du eller ditt barn någon gång börjat förstå ett språk utan att medvetet ha lärt er? Dela gärna med dig av er upplevelse!

Källa: Språktidningen, Universitetet i Potsdam, Ethnologue.com

Hur barn lär sig flera språk samtidigt – läs vår guide om du vill veta mer!


Posted

in

by

Tags: