Ordens betydelse i marknadsföringskampanjer

Det säger kanske sig självt varför ord spelar en viktig roll i marknadsföringskampanjer. Detta gör de oavsett om det handlar om kampanjer av detta slag i tryckt format eller videoformat. Hur många ord du använder och hur du formulerar dem kan ha stor inverkan på kampanjens framgång. Just detta ämne är vad vi ska undersöka närmare i denna artikel.

Ord som kan locka till sig nya konsumenter

Oavsett om det handlar om en marknadsföringskampanj för en bilfirma, ett online casino, en webbutik eller vad det än rör sig om så gäller det för den aktuella aktören att använda sig av rätt ord. Närmare bestämt behöver dessa använda sig av ord som tillsammans utformar en intressant text som fångar de potentiella konsumenternas intressen.

Det är just därför som många aktörer ofta lägger ner så mycket pengar som de gör på att utforma bra marknadsföringskampanjer. Med hjälp av dessa kan de låta konsumenterna veta att deras nya produkter existerar, och det behöver de göra på ett sätt som får dem att låta spännande och intressanta.

Undvika att göra ett oseriöst intryck

Ett annat sätt som ord spelar en viktig roll på är att det gäller att använda sig av välformad grammatik och rättstavade ord i marknadsföringskampanjer. Få saker kan få ett företag att se lika oseriöst ut som då det använder sig av felstavade ord. För de större företagen är detta i de flesta fall en självklarhet.

Dock händer det att detta misstag förekommer, främst bland en del mindre aktörer. Framför allt är detta vanligt bland mindre företag verksamma i vissa andra länder. Det har undertecknad själv sett vid ett flertal tillfällen under sina resor, bland annat i nyligen industrialiserade länder med stora befolkningar.

Nu är detta visserligen inte renodlade marknadsföringskampanjer, men ändå något som leder till dålig PR. Det jag syftar på är att massmedia här i Sverige på senare år fått mycket kritik för den låga kvaliteten på deras texter. Precis som det gör för undertecknad själv är detta något som skapar irritation för många, och gör att man som läsare får en oseriös bild av aktören i fråga.

Av förklarliga skäl är just detta något som verksamheter av alla olika varianter bör sträva efter att undvika. Det vinner framför allt de själva på, men även konsumenterna.

Väck känslor hos konsumenterna

Ytterligare ett viktigt knep när det handlar om att nå fram till konsumenterna är att lyckas skapa känslor hos de. För att lyckas med detta gäller det i sin tur att man använder sig ord och texter som lyckas med just detta, alltså att väcka liv i läsarnas känslomässiga sidor.

Exakt vad det ska röra sig om för texter och ord är förstås något som varierar från fall till fall, bland annat beroende på vilken sorts verksamhet det är som står bakom marknadsföringskampanjen. Det gäller ju nämligen naturligtvis att det ska vara något som är relaterat till de tjänster som den aktuella aktören erbjuder.

Om en verksamhet skapar en marknadsföringskampanj som lyckas kombinera känslor med att berätta om sina tjänster, då är mycket vunnet. En sådan kampanj kan med stor sannolikhet bli mycket framgångsrik.

Locka till sig nya målgrupper

En viktig del i att driva ett framgångsrikt företag eller en annan liknande verksamhet handlar ofta om att lyckas locka till sig nya målgrupper. Genom att göra det ökar man bland annat sina chanser till ökade intäkter.

För att kunna göra det handlar det däremot ofta om att behöva anpassa språket i sina marknadsföringskampanjer på ett sätt som sannolikt resonerar med just den målgrupp man har i åtanke.

Men hur gör man då när man vänder sig till flera olika målgrupper? Ett alternativ är att skriva på ett sätt där man använder sig av ord som är relativt neutrala, och som på så sätt kan vara tilltalande för flera olika målgrupper.

Ytterligare ett är att använda sig av flera olika kampanjer på en och samma gång, eller kampanjer som är indelade i många olika delar. Dessa kan i sin tur vara utformade på ett sätt där man för varje del har olika målgrupper i åtanke, och som därför är anpassade för att kunna tänkas vara så tilltalande som möjligt för var och en av dessa.

Förse läsarna med viktiga insikter

Ännu en tänkbar strategi är att förse läsarna med viktiga insikter. Det kan exempelvis röra sig om hur ett visst företag gör allt för att kunna tillverka så miljövänliga produkter som möjligt. Detta kan i sin tur resonera med många möjliga konsumenter och falla dem i smaken.

Med tanke på att en stor del av befolkningen numera är väldigt medvetna om klimatet kan just detta få dem att välja en viss verksamhet före övriga. Däremot behöver viktiga insikter förestås inte enbart handla om klimatet, utan det kan lika gärna röra sig om andra viktiga delar av ett företags verksamhet och som framställer dem i en bra dager.

Ett exempel på hur det kan göra detta kan exempelvis handla om att berätta hur företaget skänker vissa delar av sina intäkter till Rädda Barnen eller liknande organisationer.


Posted

in

by

Tags: